Eindelijk weer een reisverslag! - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Dennis & Larissa - WaarBenJij.nu Eindelijk weer een reisverslag! - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Dennis & Larissa - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer een reisverslag!

Door: Dennis & Larissa

Blijf op de hoogte en volg Dennis & Larissa

29 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Sorry, sorry, sorry! Het is al weer even geleden dat we een blog hebben geplaatst.. Maar dat is juist volgens mij een goed teken! We zijn veel te druk bezig met alleen maar leuke dingen!

De laatste week in Botswana was tof, we zijn op safari geweest rondom en in Moremi Game Reserve. We hebben daar allerlei dieren gezien, wat erg tof was! We hebben o.a. hyena’s gezien, giraffen, olifanten, zebra’s, impala’s, koedoes, zee arenden, waterbuffels, krokodillen, nijlpaarden en zwijnen! En dat gewoon in het wild! Ontzettend gaaf! Vanaf daar zijn we weer terug gereden naar Ghanzi, daar hebben we afscheid genomen bij Window of Hope, waar we hebben meegewerkt, en toen verder naar het zuiden, naar Lobatse en toen naar Johannesburg.

Aangekomen in Johannesburg, op 15 augustus, begon ons avontuur in Zuid-Afrika, na 3 mooie weken in Botswana! We hebben onze auto opgehaald, een Volkswagen Polo Vento, en vanaf daar zijn we naar Middelburg gereden, om onze 1e nacht tegemoet te gaan!

Vanaf daar zijn we verder gereden, hebben de panorama route gereden, wat echt ontzettend mooi was om allemaal te zien! Er waren diverse uitzichtpunten, mooie natuur en prachtig blauw water! Daarna zijn we richting Krugerpark gereden, het was een mooi park, wel echt ontzettend groot! (net zo groot als Nederland) We hebben ook weer mooie dieren gezien! Zebra’s, olifanten, giraffen, nijlpaarden, neushoorns, krokodillen, buffels, impala’s, apen, gnoes, koedoes, zwijnen, soort van leguaan en een hyena met een strop op z’n nek. Dat laatste hebben wij ook door gegeven aan de mensen daar. Helaas hebben we geen idee wat er met die hyena gebeurt is.

Daarna zijn we door Swaziland gereden. Het was een mooi land om te zien, maar niet geheel anders dan Zuid Afrika. Rijk en arm leeft strak naast elkaar, en de natuur is aardig hetzelfde. Wat wel grappig is, is dat je als je hier de grens over gaat eerst bij (dit keer) Zuid-Afrika een stempel in je paspoort moet laten zetten dat je het land uit gaat en dan bij (dit keer) Swaziland weer een stempel mag halen dat je het land in mag! En als je het land uitgaat mag het precies weer andersom!

Na Swaziland zijn we richting Richards Bay gegaan, eindelijk de Indische Oceaan gezien! De zee was erg wild, had hoge golven, en het water was redelijk blauw! Dat was wel echt tof om te zien!

Vanaf daar zijn we richting East London gereden, hebben daar genoten van een prachtige kust, wat de Wild Coast heet, er zijn veel stenen, hoge rotsen en helder water! We hebben daar genoten van de zon, het water en de prachtige schepping!

Na East London zijn we naar Port Elizabeth gegaan, waar we naar Cape Recife zijn gegaan, een vuurtoren en een prachtig strand met rotsen! Daar hebben we lang rondgelopen en genoten van al het moois! Wat ook tof was: onderweg naar Port Elizabeth stonden in een weiland, met telkens zo’n 100m ertussen een bord met een gebod er op van de 10 geboden in het Afrikaans. Dit zag er erg tof uit! Dit zijn ze:

1. Jy mag nie afgode hè, maak of dien nie.
2. Jy mag die Naam van die Here jou God nie ydellik gebruik nie.
3. Gedenk die sabbatdag en moenie werk op die Sabbat nie.
4. Eer jou vader en jou moeder.
5. Jy mag nie doodslaan nie.
6. Jy mag nie egbreek nie.
7. Jy mag nie steel nie.
8. Jy mag geen valse getuienis teen jou naaste spreek nie.
9. Jy mag niks van jou naaste begeer nie.
10. Jy moet jou naaste liefhè soos jouself.

En nu, na Port Elizabeth, zitten we in Oudtshoorn! Vandaag (en gistermiddag en vannacht ook) hebben we veel regen, wind en ’s nachts ook onweer gehad. Hebben we dat hier ook weer meegemaakt! Gelukkig is er wel weer mooi weer op komst morgen! Morgen hopen we dan ook de Swartbergpass te gaan rijden, we weten alleen nog niet of de weg open is vanwege de regen en/of sneeuwval. Dus dat is even afwachten! Ook zijn hier genoeg struisvogels, zoals in Nederland koeien staan; staan hier struisvogels! Dat is wel apart om te zien!

Verder vermaken wij ons prima! We slapen bijna elke nacht ergens anders, en boeken 1 dag van te voren onze nieuwe accommodatie! Tot nu toe hebben we perfecte plekken gehad, op één nacht na wat echt een spookhuis was! Het eten is hier ook echt prima!! Af en toe koken we zelf, als dat mogelijk is in de accommodatie en anders gaan we lekker uit eten! Het grappige is dat uit eten hier bijna goedkoper is dan zelf eten maken. Maar af en toe is het heerlijk om zelf eens te koken en je eigen ding te doen! Wat ook leuk is om te weten, is dat de benzineprijs hier iets minder van €1.00 is.. hartstikke goedkoop, maar wel een tegenvaller voor als we thuis weer moeten tanken!

Komende weken zullen we naar Kaapstad gaan, en vanaf daar via het noorden van Zuid-Afrika terug naar Johannesburg. We hebben nog 3 weken te gaan, wat erg kort lijkt, maar waarin we nog wel heel veel dingen zullen gaan zien!

Super leuk dat je dit hebt gelezen, baie dankie!

Groetjes uit het mooie Zuid-Afrika!
Dennis & Larissa

• 29 Augustus 2014 - 22:06

Henk:

Nou, jullie hebben al veel gezien en meegemaakt, maak er nog maar een mooie 3 weken van.

• 29 Augustus 2014 - 22:08

Mooi hoor, wat een belevenis!! Nog heel veel plezier. X Lillian

• 01 September 2014 - 16:42

Carin En Mariska:

Heee heee,
    Weer erg leuk om wat meer van jullie te lezen dan van wat er in de app voorbij komt ;-)
    Jullie maken weer een hoop mee! En slapen in een "spookhuis"? He Bah! Vast weinig geslapen toen?
    Leuk ook die borden in het veld! Die taal daar lijkt echt heel veel op het Nederlands. Mooi makkelijk te volgen dus!
    Geniet nog lekker even van de tijd daar!

Liefs,
    Carin&Maris